Předmluva

V několika příštích vydáních časopisu Řízení školy bychom vás rádi blíže seznámili s tématikou kvality vzduchu ve školních prostorách, která se často skloňuje také s nově vydanou legislativou. Pojmy jako je mikroklima a wellbeeing se budou dostávat stále častěji do pozornosti rodičů, zřizovatelů a vedení škol v rámci technických řešení pro řízení tepelné pohody. Nezanedbatelnou součástí navrženého systému je správné nakládání a řízení energií s dopadem na velké finančních úspory.

Sada článků se bude zabývat především základnímu popisu situace kvality vzduchu, platné legislativy, která definuje povinnosti vedení škol na řízení kvality vzduchu, způsobům měření kvality vzduchu se zaměřením na nejčastější situce tzv. “vydýchaného” vzduchu a koncentracemi CO2 ve vzduchu.

Postupně vás seznámíme s několika oblastmi jako jsou:

  1. Úvod do problematiky kvality vzduchu
  2. Co nám říká o kvalitě vzduchu platná legislativa
  3. Zaměřeno na CO2 a na jeho koncentrace
  4. Techniky měření – jak a čím se kvalita vzduchu dá měřit
  5. Možné postupy pro řízení kvality vzduchu
  6. Závěrečné shrnutí

Úvod: Co je to kvalita vzduchu?

Studenti a učitelé tráví každý den hodiny ve třídách a často si neuvědomují, jaké neviditelné faktory ovlivňují jejich zdraví a pohodu. Jeden z těchto faktorů, kvalita vzduchu, hraje zásadní roli při utváření prostředí ve školních prostorách. Co přesně je však kvalita vzduchu a proč by na ní mělo školám záležet?

Kvalita vzduchu označuje stav vzduchu, který dýcháme, zejména pokud jde o koncentraci přítomných znečišťujících látek. Tyto znečišťující látky se mohou pohybovat od plynných sloučenin, jako je oxid uhličitý (CO2) a těkavé organické látky (VOC), až po pevné částice (PM), jako je prach, pyl a kouř. Kvalitu vzduchu v interiéru ovlivňuje několik faktorů, včetně venkovního znečištění, materiálů použitých při stavbě budovy, větracích systémů a dokonce i chování osob v daném prostoru.

Ve školním prostředí, kde je mnoho osob po delší dobu uzavřeno v relativně malých prostorách, je udržování dobré kvality vzduchu zásadní. Špatná kvalita vzduchu může vést k okamžitému nepohodlí a dlouhodobým zdravotním problémům, což je tichá, ale významná hrozba pro studenty i zaměstnance.

Dopad špatné kvality vzduchu na zdraví

Pochopení přímého dopadu špatné kvality vzduchu na zdraví je zásadní, zejména v prostředí, jako jsou školy, kde malé děti, které jsou obzvláště zranitelné, tráví značnou část svého dne. Podívejme se na různé způsoby, jakými může nevyhovující kvalita vzduchu ovlivnit osoby v prostorách školy.

Respirační problémy: Vystavení vysokým úrovním látek znečišťujících vnitřní vzduch může způsobit nebo zhoršit respirační onemocnění, jako je astma, bronchitida a další chronická plicní onemocnění. Zvláště ohroženy jsou děti s již existujícími respiračními onemocněními.

Únava a bolesti hlavy: Špatná kvalita vzduchu, zejména vysoká hladina CO2 a těkavých organických látek, může vést k příznakům, jako je únava, bolesti hlavy a závratě. Tyto příznaky, často nenápadné, mohou výrazně snížit schopnost studentů a zaměstnanců soustředit se, což vede ke snížení produktivity a pozornosti.

Alergie: Běžné znečišťující látky v interiéru, jako jsou roztoči, spory plísní a zvířecí srst, mohou vést k alergickým reakcím. Příznaky mohou zahrnovat kýchání, kašel, svědění očí a v závažnějších případech i potíže s dýcháním. Těmto alergenům se daří ve špatně větraných prostorách, proto je správná cirkulace vzduchu rozhodující pro prevenci alergických reakcí.

Mentální a kognitivní účinky: Z nových výzkumů vyplývá, že špatná kvalita vzduchu může mít negativní vliv na kognitivní funkce, včetně paměti, pozornosti a schopnosti řešit problémy. To se týká zejména škol, kde je učení a kognitivní rozvoj prvořadý. Studenti vystavení vysokým úrovním znečišťujících látek mohou mít větší problémy se studiem.

Mikroklima ve škole:

Když hovoříme o kvalitě vzduchu, je nezbytné ji chápat v kontextu školního mikroklimatu. Mikroklima školy zahrnuje různé faktory prostředí, jako je teplota, vlhkost a větrání, které se vzájemně ovlivňují a ovlivňují kvalitu vzduchu.

Teplota: Teplota ve třídách může ovlivňovat úroveň znečišťujících látek. Vyšší teplota může například zvýšit emise těkavých organických látek ze stavebních materiálů a nábytku, což zhoršuje kvalitu vnitřního vzduchu. Kromě toho mohou extrémní teploty, ať už příliš vysoké nebo příliš nízké, vést k nepohodlí a stresu, což dále snižuje schopnost soustředění a učení.  

Vlhkost: Úroveň vlhkosti ve školách hraje rovněž významnou roli v kvalitě vzduchu. Vysoká vlhkost může podporovat růst plísní a hub, což vede k nárůstu alergenů a látek dráždících dýchací cesty. Na druhou stranu velmi nízká vlhkost může způsobit suchost vzduchu, což vede k dýchacím potížím a k pocitu dusna a nepohodlí.

Větrání: Správné větrání je pravděpodobně nejdůležitějším faktorem pro udržení dobré kvality vzduchu. Dostatečné větrání zajišťuje, že je vzduch v místnosti pravidelně vyměňován za čerstvý venkovní vzduch, čímž se koncentrace škodlivin v místnosti ředí. V mnoha starších školních budovách jsou větrací systémy buď zastaralé, nebo nedostatečné, což vede ke špatné výměně vzduchu a vyššímu obsahu škodlivin.

Pochopení složek školního mikroklimatu pomůže vedení a učitelům ve školách identifikovat základní příčiny špatné kvality vzduchu a podniknout kroky k jejímu sledování a zlepšování.

V příštím článku se budeme věnovat blíže tomu, co nám říká o kvalitě vzduchu platná legislativa.